Engedélyek beállítása

A hatékony navigáció és bizonyos funkciók működésének érdekében sütiket használunk. Az alábbiakban az egyes kategóriák alatt részletes információkat talál minden sütiről.

A "Szükséges" kategóriába sorolt sütiket a böngésző tárolja, mivel ezek elengedhetetlenül szükségesek a webhely alapvető funkcióihoz. ... 

Mindig aktív

A szükséges sütik döntő fontosságúak a weboldal alapvető funkciói szempontjából, és a weboldal ezek nélkül nem fog megfelelően működni. Ezek a sütik nem tárolnak személyazonosításra alkalmas adatokat.

Nincs megjeleníthető cookie.

A funkcionális sütik segítenek bizonyos funkciók végrehajtásában, például a weboldal tartalmának megosztásában a közösségi média platformokon, visszajelzések gyűjtésében és más, harmadik féltől származó funkciókban.

Nincs megjeleníthető cookie.

Analitikai sütiket használnak annak megértésére, hogy a látogatók hogyan lépnek kapcsolatba a weboldallal. Ezek a cookie-k segítséget nyújtanak a látogatók számáról, a visszafordulási arányról, a forgalmi forrásról stb.

Nincs megjeleníthető cookie.

A teljesítmény-sütiket a weboldal kulcsfontosságú teljesítménymutatóinak megértésére és elemzésére használják, amelyek hozzájárulnak a látogatók jobb felhasználói élményének biztosításához.

Nincs megjeleníthető cookie.

A hirdetési sütiket arra használják, hogy a látogatókat személyre szabott hirdetésekkel juttassák el a korábban meglátogatott oldalak alapján, és elemezzék a hirdetési kampány hatékonyságát.

Nincs megjeleníthető cookie.

A balatoni halászatról dióhéjban az 1848-49-es forradalom és szabadságharc idején

A balatoni ember akkoriban széltében-hosszában ismerte a tavat, mint a tenyerét. Már a hullámzása természetéből tudta, hogy mire számíthat, sőt, nevet adott az arra járó szeleknek és a viharoknak is. Abból, hogy felpillantott az égre, majd a tó vizére, megállapította, hogy milyen lesz majd a szőlőtermés. És még mennyi mindent tudott! 

De hogy mennyire nagy szerepet játszott a halászat és hogy mennyire magától értetődő volt a rendszeres halfogyasztás, arra számos bizonyítékkal szolgálnak többek közt a fennmaradt szólások és közmondások: „Pislog, mint hal a szatyorban” vagy „Dürgölődik, mint kotlós keszeg a kűhöz”. Vagy az olyan személyre vagy településre használt ragadványnevek, melyek egy-egy halfajta nevét őrzik: Ponty Jani, Csuka Feri, Keszeg Józsi, Keszeges, Keszegrágó, stb. Nem beszélve a számtalan népdalról, magyar nótáról, halászverbunkról és legendáról, melyek mind a hal és a halászat korabeli jelentőségéről tesznek tanúbizonyságot.

Ahogy telik-múlik az idő, azért a balatoni halászat terén egy dolog biztosan nem változott – és feltehetően nem is fog – hogy csónakra, hajóra egy halásznak bármikor szüksége lehet

Az újkőkori ember által már ismert „bödönhajó” egészen 1862-ig tartotta magát, a balatoni halfogó társadalom nélkülözhetetlen közlekedési eszköze volt. Persze, az említett dátum nem volt holmi vízválasztó, hiszen a feljegyzések alapján még több mint 30 évig készültek efféle egyszerű, kivájt fatörzsből készült eszközök, többek közt a Vörs falujából származó Szabó János keze munkája által.

Vörs illetve Kiliti volt akkoriban a két fő hajókészítő központ. A fennmaradt leletek szerint a balatoni bödönhajók hossza általában 320-575 cm között mozgott, de egyes kutatások szerint már a 16-17. században léteztek a Balatonon olyan hajók is, melyek hossza akár a 12 métert is meghaladhatta, magasságuk pedig kb. másfél méter is lehetett. Ezek a hajók arra is alkalmasak voltak, hogy katonai csapatokat szállítsanak.

Horváth Bálint pannonhalmi bencés szerzetes feljegyzései szerint 1848-ban a tihanyi halászok még úgynevezett „kettős csónakocskában” ülve fogták a gardát. A kapitalizáció hozta technikai fejlődés a halászatot is utolérte. A korábbi bérlői rendszert felváltotta a halász szövetkezet, mely aztán később Balatoni Halászati Társulattá alakult. 1900. január 1. óta pedig a Balaton Halászati Részvénytársaság halássza a Balatont.

A Társaság első hajója egy kisméretű csavargőzös volt, mely a Balatoni Halászati Társulat egyik tulajdonosától, Gróf Hunyady Imrétől származott. A Rohan elnevezésű vízi jármű a későbbiekben a Balatoni Gőzhajózási Részvénytársaságnál személyszállító hajóként szelte a habokat, majd a múlt század első 5 évében már Somogy néven halászott a Balaton Halászati Részvénytársaság égisze alatt. Nem sokkal ezután a Dunán folytatta „pályafutását”. Persze, a halászat nem maradt közlekedési eszköz nélkül, bár az újonnan odakerült két gőzhajtású vontató, a GANZ gyár által készített Zala és Veszprém csupán a halászhajókat vontatták, közvetlenül nem vettek részt a halászatban.

Fortepan Magyar balatoni halászat Műszaki és Közlekedési Múzeum BAHART Archívum
Forrás: Fortepan Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum BAHART Archívum

 

 

Megosztás:

Előző posztjaink:

Lépjen kapcsolatba velünk!

For Blogs